႐ူပအညာဏသုတ္-
အခါတစ္ပါး၌ ျမတ္စြာဘုရားသည္ သာဝတၳိျပည္ အနာထပိဏ္သူေဌး၏ အရံျဖစ္ ေသာ ေဇတဝန္ေက်ာင္း၌ (သီတင္းသံုး) ေနေတာ္မူ၏။ ထိုအခါ ဝစၧေဂါတၱ ပရိဗိုဇ္ သည္ ျမတ္စြာဘုရားထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္၍ ျမတ္စြာဘုရားႏွင့္အတူ ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ ႏႈတ္ဆက္စကား ေျပာဆိုၿပီးလွ်င္ တစ္ခုေသာေနရာ၌ ထိုင္ေနလ်က္ ျမတ္စြာဘုရား အား ဤစကားကို ေလွ်ာက္၏-
အသွ်င္ေဂါတမ ...
{ေလာကသည္ ျမဲ၏} ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
{ေလာကသည္ မျမဲ} ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
{ေလာကသည္ အဆံုးရွိ၏} ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
{ေလာကသည္ အဆံုးမရွိ} ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
{ထိုအသက္သည္ ထိုကိုယ္တည္း} ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
{အသက္သည္ တျခားကိုယ္သည္ တျခား} ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
{သတၱဝါသည္ ေသသည္မွ ေနာက္၌ ျဖစ္၏} ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
{သတၱဝါသည္ ေသသည္မွ ေနာက္၌ မျဖစ္} ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
{သတၱဝါသည္ ေသသည္မွေနာက္၌
ျဖစ္လည္းျဖစ္ မျဖစ္လည္းမျဖစ္} ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
{သတၱဝါသည္ ေသသည္မွ ေနာက္၌
ျဖစ္သည္လည္းမဟုတ္ မျဖစ္သည္လည္း မဟုတ္} ဟူ၍ လည္းေကာင္း ...
ေလာက၌ ဤအမ်ဳိးမ်ဳိးကုန္ေသာ အယူတို႔ျဖစ္ေပၚရျခင္း၏ အေၾကာင္းကား အဘယ္ ပါနည္း၊ အေထာက္အပံ့ကား အဘယ္ပါနည္း}} ဟု (ေလွ်ာက္၏)။
ဝစၧေဂါတၱ -
႐ုပ္၌ မသိျခင္းေၾကာင့္,
႐ုပ္ျဖစ္ေၾကာင္း၌ မသိျခင္းေၾကာင့္,
႐ုပ္ခ်ဳပ္ရာ၌ မသိျခင္းေၾကာင့္,
႐ုပ္ခ်ဳပ္ရာ (နိဗၺာန္)သို႔ ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္၌ မသိျခင္းေၾကာင့္,
{ေလာကသည္ျမဲ၏}ဟူ၍ လည္းေကာင္း။ပ။ {သတၱဝါသည္ ေသသည္မွ ေနာက္၌ ျဖစ္သည္လည္းမဟုတ္ မျဖစ္သည္လည္းမဟုတ္} ဟူ၍ လည္းေကာင္း ေလာက၌ ဤသို႔အားျဖင့္ ဤအမ်ဳိးမ်ဳိးကုန္ေသာ အယူတို႔ ျဖစ္ေပၚကုန္၏။
ဝစၧ- ေလာက၌ ဤအမ်ဳိးမ်ဳိး ကုန္ေသာ အယူတို႔ ျဖစ္ေပၚရျခင္း၏ အေၾကာင္းကား ဤသည္ ပင္တည္း၊ အေထာက္အပံ့ကား ဤသည္ ပင္တည္း ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။
၁ - ႐ူပအညာဏသုတ္၊ ဝစၧေဂါတၱသံယုတ္၊ ခႏၶဝဂၢသံယုတ္ပါဠိေတာ္။
အခါတစ္ပါး၌ ျမတ္စြာဘုရားသည္ သာဝတၳိျပည္ အနာထပိဏ္သူေဌး၏ အရံျဖစ္ ေသာ ေဇတဝန္ေက်ာင္း၌ (သီတင္းသံုး) ေနေတာ္မူ၏။ ထိုအခါ ဝစၧေဂါတၱ ပရိဗိုဇ္ သည္ ျမတ္စြာဘုရားထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္၍ ျမတ္စြာဘုရားႏွင့္အတူ ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ ႏႈတ္ဆက္စကား ေျပာဆိုၿပီးလွ်င္ တစ္ခုေသာေနရာ၌ ထိုင္ေနလ်က္ ျမတ္စြာဘုရား အား ဤစကားကို ေလွ်ာက္၏-
အသွ်င္ေဂါတမ ...
{ေလာကသည္ ျမဲ၏} ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
{ေလာကသည္ မျမဲ} ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
{ေလာကသည္ အဆံုးရွိ၏} ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
{ေလာကသည္ အဆံုးမရွိ} ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
{ထိုအသက္သည္ ထိုကိုယ္တည္း} ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
{အသက္သည္ တျခားကိုယ္သည္ တျခား} ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
{သတၱဝါသည္ ေသသည္မွ ေနာက္၌ ျဖစ္၏} ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
{သတၱဝါသည္ ေသသည္မွ ေနာက္၌ မျဖစ္} ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
{သတၱဝါသည္ ေသသည္မွေနာက္၌
ျဖစ္လည္းျဖစ္ မျဖစ္လည္းမျဖစ္} ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
{သတၱဝါသည္ ေသသည္မွ ေနာက္၌
ျဖစ္သည္လည္းမဟုတ္ မျဖစ္သည္လည္း မဟုတ္} ဟူ၍ လည္းေကာင္း ...
ေလာက၌ ဤအမ်ဳိးမ်ဳိးကုန္ေသာ အယူတို႔ျဖစ္ေပၚရျခင္း၏ အေၾကာင္းကား အဘယ္ ပါနည္း၊ အေထာက္အပံ့ကား အဘယ္ပါနည္း}} ဟု (ေလွ်ာက္၏)။
ဝစၧေဂါတၱ -
႐ုပ္၌ မသိျခင္းေၾကာင့္,
႐ုပ္ျဖစ္ေၾကာင္း၌ မသိျခင္းေၾကာင့္,
႐ုပ္ခ်ဳပ္ရာ၌ မသိျခင္းေၾကာင့္,
႐ုပ္ခ်ဳပ္ရာ (နိဗၺာန္)သို႔ ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္၌ မသိျခင္းေၾကာင့္,
{ေလာကသည္ျမဲ၏}ဟူ၍ လည္းေကာင္း။ပ။ {သတၱဝါသည္ ေသသည္မွ ေနာက္၌ ျဖစ္သည္လည္းမဟုတ္ မျဖစ္သည္လည္းမဟုတ္} ဟူ၍ လည္းေကာင္း ေလာက၌ ဤသို႔အားျဖင့္ ဤအမ်ဳိးမ်ဳိးကုန္ေသာ အယူတို႔ ျဖစ္ေပၚကုန္၏။
ဝစၧ- ေလာက၌ ဤအမ်ဳိးမ်ဳိး ကုန္ေသာ အယူတို႔ ျဖစ္ေပၚရျခင္း၏ အေၾကာင္းကား ဤသည္ ပင္တည္း၊ အေထာက္အပံ့ကား ဤသည္ ပင္တည္း ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။
၁ - ႐ူပအညာဏသုတ္၊ ဝစၧေဂါတၱသံယုတ္၊ ခႏၶဝဂၢသံယုတ္ပါဠိေတာ္။