ေဗာဇၩင္ ၇-ပါး အက်ယ္ (ပဌမနည္း)
(၁) သတိသေမၺာဇၩင္
ထိုတြင္ အဘယ္သည္ ေအာက္ေမ့မႈ သတိသေမၺာဇၩင္ မည္သနည္း။
ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ ေအာက္ေမ့မႈ သတိ ရွိ၏၊ ပညာႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ျမတ္ေသာ သတိႏွင့္ျပည့္စံု၏၊ ၾကာျမင့္ေသာကာလက ျပဳခဲ့သည္ကို လည္း ေကာင္း၊ ၾကာျမင့္ေသာ ကာလကဆိုခဲ့သည္ကို လည္းေကာင္း ေအာက္ေမ့ႏိုင္၏။ အထပ္ထပ္ ေအာက္ေမ့ႏိုင္၏။
ဤသေဘာကို ေအာက္ေမ့မႈ သတိသေမၺာဇၩင္ ဟု ဆိုအပ္၏။
(၂) ဓမၼ၀ိစယသေမၺာဇၩင္
ထိုသတိသေမၺာဇၩင္ျဖင့္ ေနေသာ ရဟန္းသည္ ထိုေအာက္ေမ့ အမွတ္ရေသာ တရားကို ၀ိပႆနာဉာဏ္ျဖင့္ စိစစ္၏၊ သံုးသပ္၏၊ စူးစမ္းျခင္းသို႔ ေရာက္၏၊
ဤသေဘာကို သေဘာတရားတို႔ကို စိစစ္မႈ ဓမၼ၀ိစယသေမၺာဇၩင္ ဟု ဆိုအပ္၏။
(၃) ၀ီရိယသေမၺာဇၩင္
ထိုတရားကို ၀ိပႆနာဉာဏ္ျဖင့္ စိစစ္သံုးသပ္ စူးစမ္းျခင္းသို႔ ေရာက္ေသာ ရဟန္းအား မတြန္႔ဆုတ္ေသာ အားထုတ္ျခင္း လုံ႔လသည္ ျဖစ္၏။
ဤသေဘာကို အားထုတ္မႈ ၀ီရိယသေမၺာဇၩင္ဟု ဆိုအပ္၏။
(၄) ပီတိသေမၺာဇၩင္
အားထုတ္ျခင္း လုံ႔လရွိေသာ ရဟန္းအား တြယ္တာမႈ အာမိသကင္းေသာ ႏွစ္သက္မႈ ပီတိသည္ျဖစ္၏။
ဤသေဘာကို ႏွစ္သက္မႈ ပီတိသေမၺာဇၩင္ဟု ဆိုအပ္၏။
(၅) ပႆဒၶိသေမၺာဇၩင္
ႏွစ္သက္ေသာ စိတ္ရွိေသာ ရဟန္း၏ ကိုယ္သည္လည္း ၿငိမ္းေအး၏၊ စိတ္သည္ လည္း ၿငိမ္းေအး၏။
ဤသေဘာကို ၿငိမ္းေအးမႈ ပႆဒၶိသေမၺာဇၩင္ဟု ဆိုအပ္၏။
(၆) သမာဓိသေမၺာဇၩင္
ၿငိမ္းေအးေသာ ကိုယ္ရွိေသာေၾကာင့္ ခ်မ္းသာေသာ ရဟန္း၏စိတ္သည္ တည္ ၾကည္၏။
ဤသေဘာကို တည္ၾကည္မႈ သမာဓိသေမၺာဇၩင္ဟု ဆိုအပ္၏။
(၇) ဥေပကၡာသေမၺာဇၩင္
ထိုရဟန္းသည္ ထိုအျခင္းအရာျဖင့္ တည္ၾကည္ေသာစိတ္ကို ေကာင္းစြာ လ်စ္ လ်ဴ႐ႈ၏။
ဤသေဘာကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈမႈ ဥေပကၡာသေမၺာဇၩင္ဟု ဆိုအပ္၏။
ေဗာဇၩင္ ၇-ပါး အက်ယ္ (ပဌမနည္း)၊ ေဗာဇၩဂၤ၀ိဘဂၤ။